Dosarul penal al DIICOT împotriva Sky News, considerat un abuz periculos de...

Dosarul penal al DIICOT împotriva Sky News, considerat un abuz periculos de mai multe ONG-uri

390
0
SHARE

ActiveWatch, Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație, Centrul pentru Jurnalism Independent, Convenția Organizațiilor de Media critică decizia autorităților române de a începe urmărirea penală împotriva jurnaliștilor Sky News și a celor trei români implicați.

“Dosarul penal al DIICOT împotriva Sky News este un abuz periculos”, se arată într-un comunicat remis, joi, AGERPRES.

Cele patru ONG-uri protestează față de decizia autorităților române de a folosi “în mod abuziv legea pentru a pedepsi disproporționat ceea ce trebuie sancționat cu alte mijloace legale sau printr-un demers de comunicare publică”.

Organizațiile neguvernamentale susțin că autoritățile române pot cere drept la replică postului Sky News, solicitându-i acestuia să prezinte și punctul de vedere al statului.

ONG-urile avertizează că, în acest context, DIICOT poate pune sub urmărire penală pe orice jurnalist, blogger sau cetățean care critică acțiuni ale autorităților statului în domeniul securității naționale.

“Împotriva jurnaliștilor britanici și a Sky News există deja mai multe plângeri la OFCOM (autoritatea britanică în domeniul audiovizualului). Această instituție este cea mai în măsură să judece și să sancționeze acțiunile autorilor reportajului și ale reprezentanților televiziunii Sky News. Breasla și superiorii acestor jurnaliști sunt, de asemenea, cei mai în măsură să îi judece și sancționeze. Dosarele penale abuzive sau un proces de calomnie costisitor și fără un obiect clar împotriva Sky News, așa cum a sugerat ministrul Justiției că ar trebui să acționeze statul român, nu fac decât să discrediteze România mai mult și mai grav decât reportajul Sky News”, se arată în comunicat.

Organizațiile neguvernamentale subliniază că nu văd cum se va demonstra că este vorba de un pericol real la adresa securității naționale, generat de reportajul difuzat de Sky News, punctând că informația transmisă de reportaj nu este nouă.

“Ca și alte țări din Uniunea Europeană, România este cunoscută atât ca o sursă de armament pentru diverse zone de conflict, iar acestea sunt informații disponibile de ani de zile în spațiul public prin intermediul rapoartelor internaționale sau investigațiilor de presă”, se precizează în comunicat.

Cele patru ONG-uri cer autorităților române să găsească mijloace adecvate de a reacționa față de derapaje ale presei sau față de critici publice și să retragă de urgență acuzele penale de comunicare de informații false de natură a afecta siguranța națională.

Trei membri ai echipei de la postul de televiziune Sky News care au participat la realizarea reportajului despre un presupus trafic de arme din România au fost puși sub urmărire penală de procurorii DIICOT pentru săvârșirea infracțiunii de comunicare de informații false, se arată în motivarea arestării preventive a celor trei cetățeni români care au apărut în materialul jurnalistic.

Extinderea și începerea urmăririi penale față de cei trei a fost dispusă de procurorii DIICOT pe data de 11 august.