Orban a discutat cu cancelarul austriac Sebastian Kurz şi cu vicecancelarul Strache...

Orban a discutat cu cancelarul austriac Sebastian Kurz şi cu vicecancelarul Strache despre construirea în Austria a unui imperiu media

242
0
SHARE

În scandalul care zguduie guvernul austriac, principalul protagonist, fostul vicecancelar şi politician de extremă dreapta Heinz-Christian Strache vorbeşte cu o presupusă fiică a unui oligarh rus despre construirea în Austria a unui imperiu media cum este cel pe care şi l-a clădit premierul Ungariei, Viktor Orban.

Strache îl recomandă pentru înfăptuirea acestui plan pe un investitor austriac condamnat pentru fraudă, pe Heinrich Pecina, ca fiind „un jucător important care a cumpărat toată media pentru Orban în ultimii 15 ani şi a pregătit-o pentru el“. De Pecina a auzit toată lumea în Ungaria când a cumpărat în 2015 prin intermediul firmei de private equity Vienna Capital Partners principalul ziar de opoziţie de acolo, Népszabadság, doar pentru a-l desfiinţa anul următor. Însă investitorul austriac nu este singurul actor principal care a ajutat Fidesz, partidul care deţine puterea aproape absolută în Ungaria, să-şi aducă sub control media locală, scrie zf.ro.

În Austria, reacţiile populaţiei, presei şi ale altor politicieni la clipul în care apare discuţia lui Strache cu presupusa rusoaică au provocat ieşirea acestuia de la guvernare şi alegeri anticipate. În Ungaria, propunerile opoziţiei pentru declanşarea unei anchete parlamentare contra lui Orban, pe motiv că numele acestuia apare în scandalul austriac, au ricoşat în scutul făcut de ceea ce este considerată a fi cea mai mare maşinărie de propagandă din Europa, scrie Bloomberg.

Legăturile lui Orban cu Pecina nu sunt un secret. În ianuarie anul trecut, cu ocazia unei vizite la Viena, premierul ungar s-a întâlnit cu acesta, potrivit presei maghiare. Tot atunci Orban a discutat cu cancelarul austriac Sebastian Kurz şi cu vicecancelarul Strache. La scurt timp, Vienna Partners a vândut publisherul ziarului Népszabadság, compania Mediaworks, unei firme cotate a cărei acţionar este Lorinc Mészáros, unul dintre cei mai bogaţi unguri. Despre Mészáros se crede că este omul care are grijă de afacerile lui Orban. Biroul de presă al premierului a confirmat întâlnirea lui Orban cu Pecina.

În prezent, aproape 80% din media din Ungaria în funcţie de venituri respectă linia trasată de partidul de guvernământ, potrivit unui studiu realizat în aprilie de Mertek, un think tank de monitorizare a peisajului media. În calcul sunt incluse şi instituţiile media publice, transformate de Fidesz în vehicule de propagandă, notează Bloomberg. Consolidarea presei face parte din „democraţia iliberală“ promovată de Orban, în care premierul alterează constituţia după bunul plac şi pune la conducerea instituţiilor statului aliaţi de încredere. Orban s-a văzut împărat peste un imperiu media în toamna anului trecut, când a fost înfiinţată prin „dărnicia“ aliaţilor săi Fundaţia Central-Europeană pentru Presă şi Media – un holding media nonprofit reprezentând un simbol al unităţii spectrului de dreapta al presei, potrivit Daily News Hungary. Aceşti aliaţi, proprietari de ziare, site-uri web, televiziuni şi posturi de radio de dreapta, şi-au cedat de bunăvoie activele, în acelaşi timp, cu efect imediat.

„Lorinc Mészáros, om de afaceri, Ádám Matolcsy, fiul preşedintelui băncii centrale maghiare, Mária Schmidt, istoric, Árpád Habony, om de afaceri şi politician, Tibor Gyori, fost consilier al lui Orban, şi alţi proprietari de instituţii media de dreapta şi-au oferit afacerile Fundaţiei“, scrie 24.hu. „Ei nu mai de­ţin ziare, televiziuni sau posturi radio“, continuă site-ul, sugerând că uşurinţa cu care Fundaţia a devenit stăpână peste activele media este un semn că pro­prietarii lor au fost doar simple instrumente într-un plan mai mare. Primul pas în procesul de consolidare l-a făcut Lorinc Mészáros când a anunţat că a cumpărat Magyar Idok de la Gábor Liszkay, manager media proguvernamental şi fost locotenent al lui Lajos Simicska, un personaj cu rol principal în industria media maghiară şi în ambiţiile lui Orban. Simicska a fost aliat apropiat al premierului, dar în 2015 a căzut din graţiile acestuia şi a trecut de partea opoziţiei. Între Orban şi Simicska a urmat un război, câştigat de premier. Mészáros a mai cumpărat Lapcom de la regele cazinourilor Andy Vajna, Inform Media, care publica trei ziare locale şi era în proprietatea lui Pecina, austriacul care a închis Népszabadság, şi publisherul săptămânalului destinat provinciei Szabad Fold de la László Puch, antre­prenor şi fost trezorerier al Partidului Socialist.

Preşedintele fundaţiei media a fost numit István Varga, avocat şi politician Fidesz cunoscut pentru afirmaţii scandaloase despre femei şi violenţa în familie. Varga a primit Ordinul de Merit al Republicii Ungare. El n-a stat mult timp în funcţie. Între timp, în februarie anul acesta 28 de companii care operau sub umbrela fundaţiei au intrat într-un acord pentru formarea unui grup recunoscut oficial, scrie index.hu. Liderul grupului este, ironic, Mediaworks, publisherul defunctului ziar principal de opoziţie. Aceasta înseamnă că întregul con­glomerat media este pus sub un singur management, cel al lui Gabor Liszkay, fostul locotenent al lui Simicska. Este de amintit că Mediaworks a trecut şi prin mâinile lui Lorinc Mészáros, omul despre care se spune că are grijă de afacerile lui Orban. Un episod de cotitură pentru imperiul media al premierului a fost în aprilie 2018, când a fost închis un alt ziar de opoziţie, Magyar Nemzet, aparţinând lui Simicska, fostul aliat apropiat al lui Orban. Ziarul funcţiona de opt decenii şi închiderea lui a coincis cu victoria Fidesz în alegerile generale. Magyar Nemzet începuse să expună poveşti de corupţie în care erau implicaţi politicieni din Fidesz. Şi Simicska a avut un imperiu media, prin care a contribuit la crearea filozofiei democraţiei iliberale şi xenofobe a lui Orban şi apoi a încercat să-l doboare pe premier, scrie EUobserver. Însă acest imperiu s-a prăbuşit după 2015, anul în care relaţiile dintre Simicska şi Orban s-au tensionat, sub şocurile pierderilor grele provocate de lipsa publicităţii din partea statului. În Ungaria, şi piaţa publicităţii este controlată de guvern. Iar companiile lui Simicska, care mai deţine postul de televiziune HirTV „ primul canal de ştiri din ţară -, au resimţit pierderea contractelor cu statul. În plus, Simicska este pândit la rândul său de suspiciuni de corupţie. Până la ruptură, Simicska şi Orban au fost prieteni din copilărie. Ce se întâmplă în Ungaria se poate întâmpla şi în alte ţări unde naţionaliştii au venit la putere. Populiştii europeni, inclusiv din Italia şi Polonia, au avut ce învăţa de la Orban, iar acum ameninţă principiile fondatoare ale UE, avertizează Bloomberg.

Cotidianul.md